Acest articol face parte dintr-o serie publicată în cadrul unui proiect pilot de utilizare a instrumentelor de inteligență artificială în activitatea de monitorizare a activității deputaților, implementat de Asociația deFacto cu suportul PIN Moldova. Scopul este de a oferi cetățenilor acces mai rapid și mai clar la informație, într-un format concis, economisind timp și crescând interesul față de activitatea legislativului.
Rezumat
Ședința plenară a fost una productivă, majoritatea proiectelor de pe ordinea de zi fiind examinate și votate, în mare parte în a doua lectură. Discuțiile substanțiale s-au concentrat pe câteva proiecte cheie. Proiectul 218, privind înființarea unui colegiu profesional tehnic în colaborare cu Turcia, a generat cele mai multe intervenții, fiind susținut pe larg, dar atrăgând și atenția asupra necesității de a include reprezentanți ai autonomiei găgăuze și de a răspunde solicitărilor pentru grupe de studiu în limba rusă. Alte intervenții notabile au inclus întrebări tehnice privind condițiile de finanțare pentru proiectul 216 (managementul deșeurilor) și o propunere de amendament la proiectul 149 pentru a oferi gratuit servicii de înregistrare a beneficiarilor efectivi. Sesiunea a inclus și declarații generale pe teme sociale, precum ziua lucrătorului medical și importanța protecției mediului. În general, ședința a avut un caracter preponderent legislativ și procedural, cu intervenții punctuale din partea deputaților.
Ordinea de zi poate fi consultată aici. Ședința poate fi vizualizată pe următorul link.
Intervenții și discuții pe proiecte
Proiectul nr. 218
Proiect de lege pentru ratificarea Protocolului dintre Guvernul Republicii Moldova și Guvernul Republicii Turcia privind cooperarea în domeniul învățământului profesional tehnic
- Ivanna Koksal – a salutat finalizarea proiectului, mulțumind Turciei pentru parteneriat. A ridicat problema excluderii autonomiei găgăuze din etapele finale de planificare și a menționat existența unei solicitări din partea a peste 2000 de părinți pentru deschiderea unei grupe de studiu în limba rusă în cadrul colegiului.
Tipul intervenției: Luare de cuvânt (P2B) – 1 punct.
- Marcela Adam – a întrebat când anume colegiul va deveni funcțional, după finalizarea tuturor procedurilor; a precedat întrebarea cu o remarcă de susținere privind importanța promovării culturii și limbii găgăuze.
Tipul intervenției: Întrebare (P2A) – 0.5 puncte.
Proiectul nr. 216
Proiect de lege pentru ratificarea Amendamentului nr. 1 la Acordul de grant dintre Republica Moldova și BERD privind finanțarea infrastructurii de management al deșeurilor solide
- Petru Burduja – a solicitat clarificări privind condițiile preliminare obligatorii pe care Republica Moldova trebuie să le îndeplinească pentru a primi grantul de la BERD; a revenit cu o a doua întrebare privind îndeplinirea acestor condiții.
Tipul intervenției: Întrebări (P2A) – 0.5 + 0.5 = 1 punct.
Proiectul nr. 149
Proiect de lege pentru modificarea unor acte normative (susținerea economiei digitale și a serviciilor electronice)
- Petru Burduja – a propus un amendament care prevede acordarea gratuită a serviciilor de înregistrare și declarare a beneficiarilor efectivi pentru toți agenții economici, organizațiile necomerciale și întreprinzătorii individuali.
Tipul intervenției: Propunere de amendament (P3) – 1.5 puncte.
Utilizarea atribuțiilor deputaților și punctajul acumulat
Deputații au utilizat atribuțiile prevăzute de metodologia noastră (care poate fi accesată aici):
P2A - Să formuleze întrebări și să propună includerea pe ordinea de zi a ședinței Parlamentului, inclusiv asupra problemelor ce nu sunt incluse în ordinea de zi a şedinţei plenare - punctaj 0,5 puncte
P2B - Să facă declarații (o sinteză în plenul Parlamentului de la tribună sau de la locul său) despre un proiect de lege, o inițiativă, o problemă, etc. - punctaj 1 punct
P3 - Să propună amendamente la proiectele de lege. - punctaj 1.5 puncte
Clasamentul deputaților (descrescător după punctaj; la egalitate – alfabetic):
- Petru Burduja – 2.5 puncte
- Întrebare (P2A): Proiectul 216 – 0.5 puncte
- Întrebare (P2A): Proiectul 216 – 0.5 puncte
- Propunere de amendament (P3): Proiectul 149 – 1.5 puncte
- Întrebare (P2A): Proiectul 216 – 0.5 puncte
- Ivanna Koksal – 1 punct
- Luare de cuvânt (P2B): Proiectul 218 – 1 punct
- Luare de cuvânt (P2B): Proiectul 218 – 1 punct
- Marcela Adam – 0.5 puncte
- Întrebare (P2A): Proiectul 218 – 0.5 puncte
- Întrebare (P2A): Proiectul 218 – 0.5 puncte
Concluzii
Ședința a confirmat un profil preponderent legislativ și procedural, cu accent pe proiecte strategice: parteneriatul educațional cu Turcia (nr. 218), finanțarea infrastructurii de deșeuri (nr. 216) și facilități pentru economia digitală (nr. 149). Intervențiile deputaților au vizat atât susținerea politică a inițiativelor, cât și clarificări tehnice și propuneri concrete de îmbunătățire.
Această monitorizare face parte din seria de rapoarte prin care AO „deFacto” urmărește să aducă mai aproape de cetățeni activitatea Parlamentului și modul în care deputații folosesc instrumentele la dispoziția lor pentru a ridica probleme și a propune soluții.
AO „deFacto” realizează activitatea în cadrul proiectului „Reziliența Societății Civile din țările Parteneriatului Estic” parte a proiectului regional dezvoltat de People in Need Moldova, finanțat de Uniunea Europeană și cofinanțat de Ministerul Afacerilor Externe al Republicii Cehe, în cadrul Programului de Cooperare “Transition”.