Platforma deFacto îți prezintă soluțiile și promisiunile concurenților electorali pentru rezolvarea problemei drumurilor stricate, o prioritate locală identificată de cetățeni în cadrul campaniei „Avem ce Votăm”. Conform sondajului realizat de deFacto, 18,82% din respondenți consideră drumurile stricate drept principala problemă din localitățile lor.
Soluțiile au fost colectate din programele electorale publicate de concurenții electorali sau care au parvenit drept răspuns la solicitările adresate de către platforma deFacto:
1. Partidul Politic „Partidul Acțiune și Solidaritate” (PAS)
PAS își propune un program amplu pentru drumuri de calitate europeană:
- Reabilitarea și modernizarea a până la 3.000 km de drum național și regional;
- Construcția primului tronson de autostradă Iași–Ungheni–Chișinău–Odesa, cu identificarea finanțării inclusiv din fondurile de pre-aderare la UE și programele TEN-T;
- Demararea construcției a patru poduri peste Prut: Ungheni–Ungheni, Costeşti–Stânca, Leca–Fălciu, Bărboieni–Răducăneni;
- Organizarea inspecției de siguranță rutieră pentru reducerea cu 50% a deceselor din accidente rutiere;
- Dezvoltarea unui sistem de cântărire în mișcare;
- Crearea de parcări sigure pentru transportatori naționali și internaționali.
2. Partidul Politic „Democrația Acasă”
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
3. Partidul Politic „Coaliția pentru Unitate și Bunăstare”
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
4. Candidatul Andrei Năstase
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
5. Partidul Politic „Alianța Liberalilor și Democraților pentru Europa” (ALDE)
- Reabilitarea a 3.000 km de drumuri până în 2030, cu prioritate pentru cele care leagă centrele regionale;
- Standard european de construcție și întreținere, cu garanție de minimum 10 ani pentru fiecare contract;
- Audit public pentru fiecare contract de reabilitare, publicat online;
- Program de reparații anuale transparente, cu monitorizare video a lucrărilor.
6. Candidata Olesea Stamate
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
7. Partidul Politic Partidul Social Democrat European
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
8. Partidul Politic Partidul Național Moldovenesc
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
9. Blocul electoral patriotic al Socialiștilor, Comuniștilor, Inima și Viitorul Moldovei
Drumuri moderne în toate localitățile.
10. Blocul Electoral „ALTERNATIVA”
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
11. Partidul Politic „Mișcarea Respect Moldova”
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
12. Blocul electoral „ÎMPREUNĂ”
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
13. Partidul Politic Liga Orașelor și Comunelor (LOC)
LOC propune o abordare amplă:
- În negocierile pentru fondurile de pre-aderare la UE, insistarea pe creșterea pilonului de investiții în sate și orașe;
- Redirecționarea pentru infrastructură a averilor ilicite confiscate;
- Relansarea programului de construcție a Platformelor Industriale Multifuncționale în fiecare raion, ceea ce va impulsiona și dezvoltarea infrastructurii rutiere în zonele rurale.
14. Partidul Politic Alianța pentru Unirea Românilor (AUR)
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
15. Candidata Victoria Sanduța
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
16. Partidul Politic Alianța „MOLDOVENII”
În baza orașelor Basarabca, Briceni, Vulcănești, Glodeni, Grigoriopol, Dondușeni, Drochia, Dubăsari, Edineți, Cahul, Călărași, Camenca, Cantemir, Căușeni, Criuleni, Leova, Nisporeni, Anenii Noi, Ocnița, Orhei, Rezina, Rîbnița, Rîșcani, Slobozia, Soroca, Sîngerei, Taraclia, Telenești, Ungheni, Florești, Fălești, Hîncești, Ceadîr-Lunga, Cimișlia, Șoldănești, Ștefan Vodă, Ialoveni, Strășeni, Comrat și localităților care fac parte din municipiul Chișinău, să fie create centre de dezvoltare infrastructurală și industrială, construite drumuri de calitate spre localitățile rurale, drumuri și trotuare spre fiecare casă rezidențială și clădirile publice.
Evident, în primul rînd, este necesară restabilirea drumurilor de importanță națională (ceea ce se face în ultimele decenii), care leagă capitala de centrele raionale, precum și a drumurilor către obiectivele turistice (prevăzute în planurile generale de dezvoltare ale acestora), transferînd pe un făgaş mai domol (de recuperare) construcţia drumurilor mai puţin importante.
În același timp, toate drumurile trebuie construite foarte intensiv, însă este important ca resursele financiare, atrase pentru construcția drumurilor, să corespundă următoarelor condiții:
- Acestea trebuie să fie granturi;
- Acestea trebuie să fie credite contractate pentru o perioadă de cel puțin 30 ani, cu o perioadă de graţie la restituire de cel puțin 10-15 ani, cu rata creditului nu mai mare de 1-2% anual;
- Acestea trebuie să fie mijloace bugetare;
- Acestea ar trebui să fie mijloace ale Fondului Rutier și Fondul Național pentru dezvoltare regională și locală, pentru realimentarea cărora ar trebui să fie folosite impozitele în creștere percepute de la proprietarii de automobile și companiile petroliere (pe viitor şi a celor electrice).
Totodată, este foarte important să implicăm la maxim în construcția drumurilor companiile moldovenești de construcție a drumurilor și să utilizăm materiale locale. În acest scop, este necesar ca producerea materialelor pentru construcția drumurilor, care nu sînt produse în Republica Moldova (bitum, emulsie de bitum, materiale nețesute utilizate pentru consolidarea suprafeței drumului...) să fie declarată drept una dintre direcțiile investiționale favorabile în țara noastră.
17. Partidul Politic „Moldova Mare”
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
18. Blocul Electoral „Blocul Unirea Națiunii”
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
19. Partidul Politic „Noua Opțiune Istorică”
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
20. Partidul Liberal
- Modernizarea infrastructurii sociale și rurale;
- Drumuri accesibile și transport public funcțional.
21. Partidul Politic „Uniunea Creștin-Socială din Moldova”
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
22. Candidata Tatiana Crețu
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
23. Partidul Politic „Partidul Nostru”
❌ Nu a prezentat soluții la această prioritate.
ℹ️ Concluzie: Din cei 23 de concurenți electorali, șase formațiuni au prezentat soluții la problema drumurilor stricate: PAS, ALDE, Blocul electoral patriotic al Socialiștilor și Comuniștilor, Liga Orașelor și Comunelor (LOC), Alianța „MOLDOVENII” și Partidul Liberal. Celelalte formațiuni nu au oferit măsuri concrete la această prioritate.
📌 Campania civică „Avem ce Votăm” este organizată de către Asociația Obștească „DeFacto” cu scopul de a promova participarea informată la alegerile parlamentare din 28 septembrie. Campania își propune să informeze cetățenii, în mod echidistant și nepărtinitor, despre concurenții înscriși în cursa electorală, listele de candidați propuși, dar și despre programele electorale ale acestora, astfel motivând alegătorii să facă o alegere conștientă și informată la scrutinul parlamentar. Pentru că avem ce votăm!